24. ročník Bábkarskej Bystrice nadväzuje na náš dlhodobý festivalový výskum súčasného stavu bábkového divadla. BDNR samostatne organizuje festival 30 rokov (od r. 1994) v zriaďovateľskej pôsobnosti Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK). S dlhodobou finančnou podporou Fondu na podporu umenia a BBSK.
Od zamatovej revolúcie v r. 1989 sa slovenské bábkové divadlo (ďalej bd) vo svojich formách a vo svojich obsahoch neuveriteľne zmenilo. Vo všetkých aspektoch tvorby – či v obsahu, vo forme, vo vzťahu k divákom, k vekovej adresnosti dochádza ku kvantitatívnym a kvalitatívnym zmenám. Prieniky bábkového divadla a iných druhov umenia, napr. tanca, opery, činohry, hudby, performancie, nového cirkusu sú dnes bežnými. Rovnako tvorba pre mladých ľudí a dospelých a spracovanie rôznorodých spoločensko-historických, medzigeneračných tém.
Metamorfózy bd potvrdzujú rozmach tohto žánru, ktorý je – v našich končinách – výsledkom znovuzískanej slobody po r. 1989. Vďaka zmene politického režimu, z totalitného na demokratický, došlo k expanzii umenia a expanzii tvorby aj v bd. Vďaka znovuzískanej demokracii a slobode sa vytvorili podmienky pre vznik nezávislých bd skupín po celom Slovensku, Katedry bábkarskej tvorby na VŠMU v Bratislave (r. 1991), vzniklo Múzeum bábkarských kultúr a hračiek v Modrom Kameni (v r. 1996), mnohé samosprávne divadlá prešli a prechádzajú technickými a priestorovými prestavbami (BDNR, BD Košice, BD Nitra, BD Žilina, Bratislavské bábkové divadlo) vznikli nové slovenské bábkové festivaly (Bábková Žilina, r. 2008, Virvar r. 2012), pôvodná súťaž hier pre deti Artúr (od r. 2003), encyklopédia Dejiny slovenskej dramatiky bábkového divadla, bolo vydaných a preložených mnoho publikácií o bábkovom divadle… Zrodil sa veľký počet režijných, výtvarných a hereckých osobností… Realizovali sa viaceré tvorivé medzinárodné bábkarské projekty, svoju činnosť rozvinula UNIMA, etabloval sa odkaz a dielo slovenských kočovných bábkarov, rodiny Anderleovcov, Dubských, Stražanovcov, presadila sa bábková televízna a filmová tvorba atď… Tých udalostí, procesov a systémových zmien bolo veľa.
Po 23. ročníku BB 2022, keď sme hľadali spojenie s európskym duchom neformálneho vzdelávania umením a divadlom, sme si uvedomili, že tento tridsaťpäťročný rozvoj bábkového divadla nebol náhodným prvkom. Nastal vďaka demokratickým procesom po r. 1989, ktoré zaručovali slobodné myslenie a tvorbu na Slovensku. Udalosti posledných mesiacov v riadení kultúry, nekompetentné personálne zmeny v kultúrnych inštitúciách, odborne neodôvodnené zmeny zákonov o FPU, Slovenskej televízii nás upozorňujú na to, že demokratické procesy nie sú a nikdy neboli samozrejmosťou. Túto skutočnosť si dobre uvedomovali aj naši predchodcovia a predchodkyne. Slovensko sa dnes hrdo a často hlási k odkazu SNP, jeho 80. výročie si tento rok pripomíname. Odkaz o odvahe mnohých Slovákov a Sloveniek nesúhlasiť s totalitným gardistickým režimom a fašizmom, je dôležitým a inšpiratívnym aj pre súčasnosť. Nezabudnime na skutočnosť, že naši predkovia boli pripravení/pripravené položiť za demokraciu a slobodu svoje životy. Pamätali si to aj naši predchodcovia v rokoch 1969 a 1989. Demokraciu a slobodu treba chrániť. Strážiť. A ak je to nevyhnutné – treba za ňu bojovať. Historia magistra vitae. Pamätajme. Pamätajte!
24. ročník festivalu Bábkarskej Bystrice, jeho téma a program, chce zdôrazniť a upozorniť na význam slobodného myslenia pre tvorbu, pre našu kultúru, pre bábkové divadlo, na odkazy minulosti. Sloboda je umenie. Umenie je sloboda. A sú neoddeliteľnou súčasťou demokracie. Nechceme sa vrátiť pred r. 1989, ani pred r. 1939.
Nečiníme si nároky na úplnosť. I keď by určite stálo za to pripraviť sumár rozvoja bd za posledných tridsaťpäť rokov.
Zdroj: babkarskabystrica.sk